Saa­vu­tet­ta­vuus si­säl­lön­tuo­tan­nos­sa

Mitkä asiat ovat tärkeitä saavutettavan sisällön kannalta?

Seuraavat asiat ovat tärkeitä saavutettavan sisällön kannalta. Sisällöntuotannossa tulee käyttää tarjolla olevia valmiita malleja ja käytössä olevia tyylejä.

Sisällön loogisuus ja ym­mär­ret­tä­vyys

  • Esitä sisältö ymmärrettävässä ja loogisessa järjestyksessä
  • Käytä selkeää ja lukijan kannalta ymmärrettävää kieltä
  • Pyri välttämään kapulakieltä ja hallinnon omia termejä, jos niille on yleisesti ymmärretyt vastineet
  • Ilmaise yksi asia yhdessä virkkeessä
  • Käytä esimerkkejä ja aihetta selkeyttäviä ilmaisuja
  • Anna kaikki asiaa koskeva tieto mahdollisimman kattavasti samalla sivulla
  • Vältä viittauksia muihin sivuihin, jos voit kertoa saman asian sisällössä
  • Vältä mahdollisuuksien mukaan liitetiedostojen käyttöä

Teksti

  • Älä määrittele itse tekstin väriä tai muita ominaisuuksia, vaikka julkaisujärjestelmä sellaisen mahdollistaisi
  • Tee kaikki ulkoasuun liittyvät muotoilut käyttäen valmiiksi määriteltyjä tyylejä (teknisesti toteutettu CSS-tyyleillä)
  • Älä käytä suuraakkosia (versaali) tekstissä
  • Vältä tekstin muotoilussa lihavointia ja kursivointia
  • Älä luo itse ”otsikoita” muuttamalla kirjasinkokoa tai muita tyylejä, vaan käytä aina valittavissa olevia otsikkotyylejä

Otsikot

  • Käytä tekstissä riittävästi väliotsikoita
  • Valitse otsikon taso otsikkohierarkian mukaan
  • Käytä vain otsikkotasoja H2–H6, otsikkotaso H1 on varattu sivun pääotsikolle, jonka pitäisi muodostua automaattisesti sivun nimestä
  • Älä hyppää otsikkotasojen yli. H2 otsikon alaotsikon on oltava H3 jne.
  • Varmista, että otsikon teksti vastaa sen otsikoiman kappaleen sisältöä ja tarkoitusta

Linkit

  • Varmista, että linkin teksti kuvaa selkeästi linkin kohdetta ja tarkoitusta

Kuvat

  • Lisää kuviin vaihtoehtoinen teksti (alt-teksti) – alt-tekstin tulee kertoa kuvan sisältö
  • Älä käytä sanaa kuva, kuva esittää tms. Kuvaile sen sijaan, mitä kuvassa tapahtuu, kuten ”lapset leikkii” tai ”ruuhkainen tie”
  • Älä pelkästään luettele ”avainsanoja”
  • Alt-teksti voi olla noin 200 merkkiä pitkä ymmärrettävä lause
  • Päätä alt-teksti pisteeseen
  • Jos kuva on infografiikka tms. joka sisältää paljon informaatiota, kerro graafin sisältö sivun muussa tekstisisällössä ja mainitse siitä alt-tekstissä
  • Koristelutarkoituksessa lisätyissä kuvakkeissa tms. jätä alt-teksti tyhjäksi
  • Älä käytä kuvaan upotettua tekstiä. Kaiken tekstin tulee olla sivun sisällössä luettavana tekstinä – ei kuvassa