Helsingin kaupungin sosiaalisen median saavutettavuusopas
Tällä sivulla
- Saavutettavuus Facebookissa
- Saavutettavuus Instagramissa
- Saavutettavuus X:ssä (entinen Twitter)
- Saavutettavuus LinkedInissä
- Saavutettavuus YouTubessa
- Saavutettavuus Sprout Social -julkaisutyökalussa
Tämä opas on saatavilla myös PDF-muodossa:
Helsingin kaupunki haluaa viestiä saavutettavasti eli niin, että verkkosisältömme ja -palvelumme ovat kaikille ihmisille helposti lähestyttäviä. Huomioimme saavutettavuuden myös sosiaalisen median viestinnässä. Tässä käytämme hyväksi sosiaalisen median kanavien tarjoamia asetuksia ja toimintoja, kuten kuvien vaihtoehtoisia tekstejä, joita näkövammaisten käyttäjien apuvälineet lukevat ja jotka näin parantavat sisältöjen saavutettavuutta. Aina kuva- tai videomateriaalia julkaistaessa lisäämme siis materiaaleihin tämän vaihtoehtoisen tekstin eli alt-tekstin tai tekstityksen. Jos kuvassa on tekstiä, se mainitaan myös tässä alt-tekstissä. Tässä ohjeistuksessa on käytännön vinkit, miten vaihtoehtoisen tekstin voi lisätä.
Ota huomioon nämä:
● Sosiaalisen median julkaisu ei ole tapa kiertää saavutettavuusvaatimuksia.
● Suoria lähetyksiä ei tarvitse tekstittää. Jos video säilytetään yli 14 vrk ajan, sen jälkeen videon pitää olla tekstitetty. Käytännössä tekstityksen voi tehdä esim. Facebookissa jälkikäteen suoraan suoran lähetyksen tiedostoon. Emme suosittele videoiden poistamista, koska silloin nämä videot eivät näy sivun kattavuuksissa ja menetät datan.
● Kaupunkikonsernissa käytetään nykyään jonkin verran tapahtumista kertomiseen pelkästään Facebook-tapahtumia. Tämä ei ole saavutettava ratkaisu, koska se vaatii Facebook-tunnukset. Pelkkä tiedonjako ja tapahtumasta viestiminen Facebookissa ei siis täytä kaupungin tasa-arvoista tiedonantovelvollisuutta. Näin ollen saman tiedon tulisi aina olla saatavilla myös verkkosivuiltamme.
● Jos video ei sisällä julkisen palvelun ohjausta tai vastaavaa merkittävää tietoa, jota ei ole muualta saatavilla, tai kyseessä on esimerkiksi ”hassutteluvideo”, otsikkoon tai tekstitykseen lisätään kuvaava tunnistetieto tai selite, jossa voi käytännössä vaikka lukea, että kyseessä ”hassutteluvideo”, jolloin videon sisältö käy selväksi saavutettavasti. Kaikkea ei tarvitse tekstittää siis sanasta sanaan.
● Huomioi saavutettavuusvaatimukset jo videotuotantoa suunniteltaessa! Esimerkiksi dialogi kannattaa suunnitella mahdollisuuksien mukaan niin, että se tarjoaa riittävästi tietoa myös oleellisesta visuaalisesta sisällöstä, jolloin ei tarvitse tehdä jälkikäteen erillistä ääniselitettä eli kuvailutulkkausta. Jos tuotannossa käytetään ulkopuolista kumppania, kannattaa myös tekstitysmahdollisuus selvittää heti aluksi.
● Käytännössä videon tekstitys voidaan tehdä joko upottamalla teksti suoraan videotiedostoon tai vaihtoehtoisesti voidaan hyödyntää sosiaalisen median kanavien tekstitystyökaluja. Seuraavassa saat ohjeet kanavakohtaisesti.
Saavutettavuus Facebookissa
Vaihtoehtoinen eli alt-teksti
Facebookilla on oma saavutettavuustiimi, joka kehittää Facebookin saavutettavuusominaisuuksia. Facebookin saavutettavuuden ohjesivustolla on varsin selkeät suomenkieliset ohjeet siitä, kuinka Facebookin kuvajulkaisuille voi helposti lisätä vaihtoehtoisen kuvauksen. Ohjeet löytyvät täältä.
Tässä vielä tiivistetysti ohje:
- Valitse kohta Tee julkaisu ja siitä Kuva tai video. Hae koneeltasi julkaistava kuva ja vie hiiren osoitin kuvan päälle.
- Valitse kuvan päältä Muokkaa kuvaa (siveltimen kuvake).
- Valitse vasemmasta laidasta Vaihtoehtoinen teksti (suurennuslasin kuvake).
- Jos vaihtoehtoisen tekstin kentässä on jo automaattisesti luotu kuvaus, voit kirjoittaa sen tilalle oman kuvauksesi valitsemalla Ohita luotu vaihtoehtoinen teksti.
- Valmista tuli! Julkaise.
Tärkeitä huomioita Facebookin vaihtoehtoisista teksteistä
Käyttäjän kieliasetus Facebookissa vaikuttaa alt-teksteihin
Tällä hetkellä suomi ei kuulu Facebookin kuvien saavutettavuusasetusten tuettuihin kieliin. Näkövammaisen käyttäjän pitää valita omista Facebookin asetuksistaan kieleksi englanti, jotta vaihtoehtoinen teksti kuuluisi ruudunlukijalla. Jos käyttäjällä on Facebookin käyttöliittymän kielenä suomi, ruudunlukuohjelma ei lue kuvan vaihtoehtoista tekstiä. Julkaisun tekijän Facebook-tilin kieliasetuksella ei siis ole merkitystä. Ruudunlukuohjelma osaa lukea vaihtoehtoisen tekstin suomalaisittain ääntäen, vaikka käyttäjä olisi valinnut Facebookin käyttöliittymän kieleksi englannin.
Alt-tekstin voi lisätä vain tietokoneella
Ainakin toistaiseksi vaihtoehtoisen tekstin voi lisätä vain tietokoneella, ei mobiililaitteilla. Esimerkiksi tapahtumista kännykällä otetut kuvat kannattaakin lähettää henkilölle, joka voi lisätä kuvajulkaisuihin vaihtoehtoiset tekstit Facebookin täysversiossa tietokoneella.
Voit kuitenkin muokata olemassa olevaa alt-tekstiä puhelimen Facebook-sovelluksessa:
Alt-tekstien muokkausohjeet (Android)
Alt-tekstien muokkausohjeet (iPhone)
Jos vaihtoehtoisen kuvauksen liittäminen ei onnistu, kuvajulkaisun saatetekstiin kannattaa kirjoittaa kuvan keskeinen sisältö
Jos kuva on julkaisun linkin kohteena olevalla verkkosivulla, vaihtoehtoinen teksti kirjoitetaan kohdesivustolla. Facebookissa ei voi lisätä näiden kuvien vaihtoehtoista tekstiä.
Automaattinen vaihtoehtoinen teksti
Facebookissa on nykyään myös tekoälyyn perustuva automaattinen kohteentunnistus, joka voi tuottaa automaattisen vaihtoehtoisen tekstin eli kuvailla kuvan sisältöä näkövammaisille apuvälinekäyttäjille. Kannattaa suhtautua automaattisesti tuotettuun kuvaukseen kriittisesti ja miettiä, onko kuvaus oikeanlainen, tarvitseeko sitä täydentää vai pitäisikö sen tilalle kirjoittaa kokonaan uusi teksti.
Videon tekstitys
Facebookissa on työkalu, jolla voi lisätä tekstitykset videoihin SRT-tiedostona.
Facebookin ohjesivuston suomenkieliset ohjeet tekstityksen lisäämiseksi.
Saavutettavuus Instagramissa
Vaihtoehtoinen eli alt-teksti
Instagramissa voi lisätä kuville vaihtoehtoisen selitetekstin. Instagramin suomenkielinen ohje Julkaisun vaihtoehtoisen tekstin muokkaaminen Instagramissa kertoo, miten kuvalle voi lisätä vaihtoehtoisen kuvauksen tai muokata nykyistä kuvausta.
Videon tekstitys
Instagramissa ei ole työkalua videon tekstittämiseen, eli video tulee tekstittää ennen Instagramiin lataamista videon muokkaussovelluksella tai -ohjelmalla.
Saavutettavuus X:ssä (entinen Twitter)
Vaihtoehtoinen eli alt-teksti
Twitterissä voi lisätä kuville vaihtoehtoisen selitetekstin:
- Voit ottaa asetukset käyttöön sekä X:n täysversiossa selaimella että mobiiliversiossa.
- Saat Twitterin vaihtoehtoiset tekstit käyttöösi profiiliasetuksistasi. Jos käytät täysversiota, mene kohtaan Asetukset ja yksityisyys ja valitse sivunavigaatiossa viimeisenä oleva Saavutettavuus-alasivu.
- Valitse kohta Kirjoita kuvien kuvaukset ja tallenna muutokset.
- Tämän jälkeen kun julkaiset X:ssä kuvia, voit lisätä vaihtoehtoisen tekstin kuvan alalaidan ”Lisää kuvaus” -palkista. Toiminto on käytössä myös X:n mobiiliversiossa.
Videon tekstitys
X:ään ladatuille videoille voidaan lisätä tekstitys SRT-tiedostona: Englanninkieliset ohjeet tekstityksen lisäämiseksi X Help Centerissä
- Lataa video julkaisuusi.
- Valitse videon alapuolelta Lataa kuvatekstitiedosto (.srt).
- Valitse ponnahdusikkunassa Upload captions (Lataa tekstitys) -painike ja valitse sitten SRT-tiedosto tietokoneeltasi.
- Valitse Valmis.
- Videon alla näkyy nyt edellisen latauskomennon sijasta tekstityksen kieli.
Saavutettavuus LinkedInissä
Vaihtoehtoinen eli alt-teksti
LinkedInissä voi lisätä kuville vaihtoehtoisen selitetekstin. Kuvan ladattuasi klikkaa kuvan alla olevaa painiketta ALT (puhelimella) tai Alt.text (tietokoneella). Tallenna muutokset.
Englanninkieliset ohjeet alt-tekstin lisäämiseen LinkedInin sivuilla.
Videon tekstitys
LinkedIniin ladattaville videoille voidaan lisätä SRT-tiedostona tekstitys videon muokkausasetuksissa.
Englanninkieliset ohjeet tekstityksen lisäämiseen LinkedInin sivuilla.
Saavutettavuus YouTubessa
Vaihtoehtoinen eli alt-teksti
YouTubessa julkaistaan pääsääntöisesti videoita, ei kuvia, joten vaihtoehtoisen tekstin lisääminen ei ole tarpeen.
Videon tekstitys
YouTube-videoita voi tekstittää YouTuben oman työkalun avulla. YouTuben varsin yksityiskohtaiset ja kattavat suomenkieliset ohjeet tekstitysten lisäämisestä.
Saavutettavuus Sprout Social -julkaisutyökalussa
Vaihtoehtoinen eli alt-teksti
Sprout Social -työkalulla voidaan nykyisin lisätä alt-teksti X:ään, Facebookiin ja LinkedIniin julkaistaviin kuviin. Valittuasi kuvan ja julkaisualustat, klikkaa kynä-painiketta kuvan oikeasta yläkulmasta ja valitse Add Alt Text. Tallenna teksti Save-painikkeella.
Videon tekstitys
Sprout Social-työkalulla voi lisätä tekstityksen Facebookiin, YouTubeen, X:ään ja LinkedIniin julkaistaviin videoihin. Valitse video ja julkaisualustat Compose-toiminnolla, jonka jälkeen voit lisätä videolle SRT-tiedoston.