Saavutettavuus hankinnoissa
Viranomaisten tulee huomioida kaikkien digitaalisten palvelujen hankinnassa digipalvelulain saavutettavuutta koskevat säännökset.
Tutustu tällä sivulla tarkempaan ohjeistukseen, mitä tulee huomioida palvelujen hankinnassa, kilpailutuksessa ja toteutuksessa saavutettavuuden osalta.
Ohjeita
Saavutettavien palveluiden, julkaisujen ja verkkosisältöjen suunnittelun, tuottamisen ja ylläpidon varmistamiseksi hankinta-asiakirjoissa tulee määritellä tavoitteet ja vaatimukset saavutettavuudelle. Saavutettavuuteen liittyviä vaatimuksia voidaan asettaa hankittavalle palvelulle ja/tai sen tarjoajalle/tuottajalle.
Saavutettavuus voidaan määritellä omana kohtanaan tai sisällyttää osaksi esimerkiksi käytettävyyteen, helppokäyttöisyyteen ja toimintavarmuuteen liittyviä vaatimuksia.
Saavutettavuuteen liittyviä vaatimuksia voidaan asettaa tarjoajalle tai palveluntuottajalle (referenssit, kyvykkyys), palvelun tuottamisesta vastaaville henkilöille (kokemus, osaaminen) ja/tai hankittavalle palvelulle.
Hankittavan palvelun tulee olla saavutettava. Digitaalisten palveluiden saavutettavuudessa Helsingin tavoitteena on vähintään WCAG 2.1. ohjeiston AA- tai sitä parempi taso.
Hankinta-asiakirjoissa tulee määritellä tarkemmin aina hankintakohtaisesti saavutettavuuteen liittyvät vaatimukset, joilla varmistetaan hankittavan palvelun saavutettavuus (havaittavuus, hallittavuus, ymmärrettävyys ja toimintavarmuus).
Verkkosisältöjen ja julkaisujen suunnittelussa, tuottamisessa ja ylläpitämisessä sekä näitä hankittaessa tulee tarjoaja tai palvelun tuottaja velvoittaa noudattamaan määriteltyjä vaatimuksia.
Tarjoaja tai palveluntuottaja tulee velvoittaa osoittamaan hankitun digitaalisen palvelun saavutettavuus.
Tilaajan tulee esimerkiksi harkita, onko kyseessä olevassa hankinnassa tarpeen määritellä miten saavutettavuus tarkistetaan.
Automaattiset saavutettavuuden tarkistustyökalut eivät yleensä pelkästään ole riittäviä saavutettavuuden varmistamiseen, vaan automaattisia työkaluja voidaan käyttää manuaalisen testauksen tukena. Vain ihmisen tekemän tarkistuksen avulla voidaan havaita esimerkiksi sivun loogisuus ja kognitiivinen saavutettavuus (ymmärrettävyys – tiedon saavutettavuus).
Kun suunnittelet hankintaa, voit hyödyntää Palvelukartan materiaalia. Lue osa Palvelukartan vähimmäisvaatimuksista.