Tillgänglighet i upphandlingar
I upphandlingen av alla digitala tjänster ska myndigheterna beakta de föreskrifter som gäller tillgänglighet i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Bekanta dig på denna sida med närmare anvisningar om vad som bör beaktas vid upphandling, konkurrensutsättning och genomförande av tjänster i fråga om tillgänglighet.
Anvisningar
För att säkerställa planeringen, produktionen och underhållet av tillgängliga tjänster, publikationer och webbinnehåll ska målen för och kraven på tillgängligheten definieras i upphandlingsdokumenten. Krav relaterade till tillgänglighet kan ställas på den förvärvade tjänsten och/eller dess leverantör/producent.
Tillgänglighet kan definieras som ett eget avsnitt eller ingå i till exempel kraven på användbarhet, användarvänlighet och funktionssäkerhet.
Krav relaterade till tillgänglighet kan ställas på anbudsgivaren eller tjänsteproducenten (referenser, förmåga), på de personer som ansvarar för att producera tjänsten (erfarenhet, kunnande) och/eller på den tjänst som ska upphandlas.
Tjänsten som upphandlas ska vara tillgänglig. När det gäller tillgängligheten för digitala tjänster är Helsingfors mål att uppnå åtminstone nivå AA eller högre enligt riktlinjerna WCAG 2.1.
I upphandlingsdokumenten ska de tillgänglighetsrelaterade kraven definieras mer i detalj per upphandling för att säkerställa tillgängligheten för tjänsten som upphandlas (möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust).
Vid planering, produktion och underhåll av webbinnehåll och publikationer samt vid upphandling av dessa ska anbudsgivaren eller tjänsteproducenten följa kraven.
Anbudsgivaren eller tjänsteproducenten är skyldig att påvisa tillgängligheten för den upphandlade digitala tjänsten.
Beställaren ska till exempel fundera över om man behöver specificera hur tillgängligheten kontrolleras i upphandlingen i fråga.
Automatiska kontrollverktyg för tillgänglighet är i sig vanligtvis inte tillräckliga för att säkerställa tillgänglighet, utan man kan använda dem som ett stöd för manuell testning. Endast en kontroll som görs av en människa kan till exempel observera webbsidans logiska och kognitiva tillgänglighet (begriplig – informationens tillgänglighet).
När du planerar en upphandling kan du använda materialet på Servicekartan.