Modul 1, Tjänstens mål
Modul 1
- Identifiera tjänsternas viktigaste användargrupper och förstå deras behov.
- Beställarens och leverantörens ansvar (upphandling, genomförande, testning). Vem definierar och äger tillgängligheten?
- Praktiska synvinklar på upphandling och konkurrensutsättning.
Upphandling av tjänst, Helsingfors allmänna anvisningar
- Kraven på tillgänglighet för upphandlade digitala tjänster fastställs per tjänst. Minimikravet är att tjänsten uppfyller kriterierna i standarden Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) i enlighet med lagen (Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster).
- Serviceproducenten är skyldig att visa att den levererade tjänsten uppfyller kraven i lagen (Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster). Verifieringen ska utföras av tredje part; leverantören kan inte själv auditera en tjänst som den levererar. Tjänstens lagenlighet verifieras enligt modul 6 i Helsingfors stads tillgänglighetsmodell, Tillgänglighetsauditering och upprättande av tillgänglighetsutlåtande. Tjänsten ska alltså testas och rapporteras manuellt. Verifieringen ingår i priset av den levererade tjänsten/beställningen.
- Om man behöver göra ändringar i tjänsten på basis av den ovannämnda auditeringens resultat, är det leverantörens skyldighet att utföra nödvändiga ändringar på egen bekostnad tills tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven.
- Sektorns/affärsverkets egna upphandlingsexperter hjälper med upphandlingsfrågor.
Mer information om upphandlingar finns i delen Tillgänglighet i upphandlingar.
Bra praxis för definition av tjänster.