Moduuli 1, Palvelun tavoitteet
Moduuli 1
- Palvelun keskeisimpien käyttäjäryhmien tunnistaminen ja heidän tarpeidensa ymmärtäminen
- Tilaajan ja toimittajan vastuut (hankinta, toteutus, testaus). Kuka saavutettavuuden määrittää ja omistaa?
- Käytännön näkökulmia hankintaan ja kilpailutukseen
Palvelun hankinta, Helsingin yleisohje
- Hankittavan digipalvelun savutettavuuteen liittyvät vaatimukset määritellään palvelukohtaisesti. Vähimmäisvaatimuksena on, että palvelu täyttää Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) -standardin kriteerit lain mukaisesti (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta).
- Palveluntuottaja on velvollinen osoittamaan, että toimitettu palvelu täyttää lain vaatimukset (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta). Todentaminen tulee tapahtua kolmannen osapuolen toimesta; toimittaja ei voi itse auditoida toimittamaansa palvelua. Palvelun lainmukaisuus todennetaan Helsingin saavutettavuusmallin moduulin 6, Saavutettavuusauditointi ja saavutettavuusselosteen laatiminen, mukaisesti. Palvelu tulee siis testata ja raportoida manuaalisesti. Todentaminen sisältyy toimitettavan palvelun / tilauksen hintaan.
- Mikäli palveluun on tehtävä muutoksia edellä mainitun saavutettavuusauditoinnin tulosten perusteella, on toimittaja velvollinen tekemään tarvittavat muutokset omalla kustannuksellaan, kunnes palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset.
- Hankintakysymyksissä auttavat toimialan/liikelaitoksen omat hankinta-asiantuntijat.
Lisätietoja hankintaan liittyen osiossa saavutettavuus hankinnoissa.
Hyviä käytäntöjä palvelun määrittelyyn liittyen.