Tillgänglighet i serviceutveckling
Tillgänglighet inom serviceutveckling är en samling anvisningar i moduler för dem som skapar digitala tjänster. Modellen bygger på delar, moduler, som innehåller verktyg och metoder.
Ur ett tekniskt perspektiv är det inte svårt att uppnå tillgänglighetskraven. Det förutsätts ändå att man kan beakta kraven redan då tjänsten håller på att utvecklas och att planerarna och kodarna känner till de nya lösningarna som följer på kraven.
I bästa fall kan tillgängligheten bli en resurs i serviceutvecklingen då den förtydligar de egenskaper som krävs av webbtjänsterna.
För närvarande finns textavsnittet för mjukvaruutvecklare endast på engelska.
Verktygen och metoderna i modulerna beaktar vad som är personens roll och ansvar i beaktandet av tillgänglighet när man utvecklar en ny tjänst.
- Identifiera tjänsternas viktigaste användargrupper och förstå deras behov.
- Beställarens och leverantörens ansvar (upphandling, genomförande, testning).
- Vem definierar och äger tillgängligheten?
- Praktiska synvinklar på upphandling och konkurrensutsättning.
Läs mer om modulen Tjänstens mål.
- Användningsfallen beskriver vilka tjänster användarna behöver och hur dessa genomförs i systemet.
- Planeringen av användargränssnittet styrs av väl utarbetade användningsfall. Med hjälp av dem skapas inga onödiga funktioner och innehåll i tjänsten.
- Användningsfallen är centrala även med tanke på en lyckad användartestning av tillgängligheten.
Läs mer om modulen Användningsfall.
- I specifikationsskedet säkerställer man att tjänstens visuella och tekniska struktur samverkar på ett sätt som gör det möjligt att enkelt producera en tillgänglig kod.
- Som verktyg fungerar bland annat så kallade trådmodeller och interaktiva prototyper på användargränssnitt.
- Helsinki Design System (HDS) erbjuder ett gränssnitt för bibliotekskomponenter, som ska beaktas redan i specifikationsskedet.
Läs mer om modulen Programvaruspecifikation.
- I det här arbetsskedet genomförs (kodas) och testas tjänstens tekniska lösningar, såsom användargränssnittskomponenter och webbsidornas struktur.
- Vid behov itereras specifikationer och användningsfall.
- Tjänstens visuella utseende skapas i samband med kodning och specifikation, aldrig separat.
- Helsinki Design System (HDS) erbjuder färdiga, återanvändbara bibliotekskomponenter och anvisningar om genomförande, som gör det lättare att säkerställa tillgänglighet.
Läs mer om modulen Genomförande och programvarutestning.
- Hur kan man utvärdera och förbättra tjänstens tillgänglighet genom att låta användare med särskilda behov testa tjänsten?
- Vilka praktiska skillnader och observationer bör beaktas i samband med testning för användare med särskilda behov?
- Tillämpa enhetlig praxis för testning inom hela staden?
Läs mer om modulen Användartestning av tillgänglighet.
- I tillgänglighetsauditeringen utvärderas hur tillgängliga tjänsterna är som helhet, mer omfattande än enskilda komponenter eller användningsstigar.
- Auditeringen baserar sig på de krav som lagstiftningen ställer. Som verktyg används bland annat WCAG-riktlinjerna (Web Content Accessibility Guidelines).
- Auditering i enlighet med tillgänglighetsmodellen ger ett uppdaterat tillgänglighetsutlåtande som uppfyller kraven i lagen.
Läs mer om modulen Tillgänglighetsauditering och upprättande av tillgänglighetsutlåtande.
- Tillgänglighet ska beaktas enligt planerna även efter att webbplatsen har publicerats, när nytt innehåll produceras eller tjänsten vidareutvecklas.
- Hurdan nytta kan man dra av testningsverktygen när man följer upp och upprätthåller tjänstens tillgänglighet?
- Vad ska man beakta när den befintliga tjänsten utvidgas, förnyas eller i övrigt utvecklas?
Läs mer om modulen Upprätthållande och utveckling efter publicering.
Det lönar sig också att ta hjälp av experter. Med hjälp av tillgänglighetstjänsten säkerställer man att digital tillgänglighet beaktas i tjänsternas och innehållsproduktionens alla skeden, ända från utveckling till publicering.
Helsingfors stads tillgänglighetstjänster (endast för Helsingfors stads anställda).